LÁHEV LIMITOVANÉ EDICE HENNESSY ZTVÁRNIL PORTUGALSKÝ UMĚLEC VHILS

Portugalský umělec Alexandre Farto, tvořící pod pseudonymem Vhils, vytvořil limitovanou edici Hennessy Very Special. Tvorba streetartového umělce je silně inspirovaná ulicí a proměnami města v čase, což se odráží i v designu nové limitované edice Hennessy VS. Při tvorbě se nebojí použít netradiční materiály i kombinované techniky. Umělce s koňakem Hennessy spojuje proces výroby, který trvá hodně dlouho, rovněž tak vášeň i energie vložená do neustálého objevování dokonalé podoby a chuti.

Jednatřicetiletý Alexandre Farto vyrůstal v průmyslovém předměstí Lisabonu, čím byla jeho pozdější tvorba hodně ovlivněna. Lodní a kovodělný průmysl, charakteristický pro danou oblast se postupně vytrácel. Zůstaly však po něm všudypřítomné chátrající objekty, které se staly cílem sprejerů a vandalů. Vlivem okolí se začal zajímat o grafity, které i sám vytvářel. V období puberty se také zrodil jeho tag a pozdější pseudonym Vhils. Působení v malé skupině sprejerů byla pro něho škola života. Naučil se organizovanosti, vytrvalosti ale také schopnosti žít skromně jen pro to, aby si mohl dovolit koupit barvy. Po čase pochopil, že existují i jiné formy umění ve veřejném prostoru schopné oslovit širší publikum. Výrazněji dal o sobě vědět v roce 2008 na londýnském Cans Festivalu, kde vystavoval vedle světově známého streetartového umělce Banksyho. Poté co dokončil studia výtvarného umění na vyhlášené Central Saint Martins v Londýně, si v Lisabonu otevřel vlastní studio.  Jeho tvorba je proslulá portréty, které vytváří na ošuntělých zdech v ulicích měst, ale také přímo v atelieru, kde pracuje s různými materiály: betonem, korkem, kovem, papírem ale také třeba i s neony. Svá díla Vhils vystavuju po celém světě.

Práce s časem

Pro Vhilse je typická speciální basreliéfní technika, kterou poprvé uplatnil v roce 2007 v rámci projektu Scratching the Surface. Kritiky byla označena za jeden z nejpůsobivějších přístupů k umění vznikajícího v ulicích měst za poslední desetiletí. K vytváření svých portrétů kromě barvy ve spreji používá také různé náčiní: dláta, paličky, vrtáky, kladiva, ale i kyselinu nebo plastické trhaviny. Materiál mu poskytuje samo město – Vhils například seškrabává barvu ze starých dveří ve zdemolovaných stavbách, břitvou ořezává letité nánosy plakátů na reklamních plochách, sbírá kovový šrot, na nějž pak „útočí“ kyselinou. Cílem této kreativní destrukce je učinit neviditelné viditelným. A právě v duchu – Make the invisible visible – se nesla Vhilsova spolupráce s koňakovým domem Hennessy.

„Spolupráce Hennessy s umělci probíhá přesně tak, jak má, totiž jako otevřený dialog a aktivní podpora jejich konceptu a idejí,“ naznačuje Alexandre Farto důvod, proč přijal nabídku vytvořit design limitované edice koňaku Hennessy VS a dodává: „Po návštěvě Cognacu jsem pochopil, že mezi mou tvorbou a výrobou koňaku existují styčné body. Patří k nim například čekání na to, až čas udělá svou práci. Já tu dobu potřebuji k tomu, aby se na zdích města nahromadily nánosy jednotlivých vrstev. Pracuji s materiály, které vyžadují čas, aby se zformovaly, a s postupy, které nejde urychlit. Proces výroby koňaku je velmi podobný – trvá hodně dlouho, než eaux-de-vie náležitě uzrají, a děje se tak pod rukama celé řady lidí.“ Samotnou spolupráci s koňakovým domem pak označuje za čistou symbiózu dvou entit – Hennessy a jeho lisabonského studia.

Etiketou a boxem to nekončí

Komerční spolupráce se značkami nebyla pro Vhilse smysluplná. V případě Hennessy však změnil názor. „Byla to výzva, a to velmi zajímavá. Mým cílem bylo vytvořit design, jenž by odrážel jak koňak jako takový i láhev s jejím tvarem. Nejprve jsem udělal několik testů a skic a pak jsem vytvořil pět návrhů s využitím čtyř různých technik. Následně jsem prověřil, jak jdou dohromady s láhví. Nakonec se jako nejvhodnější ukázaly papír z plakátů a malba s pomocí kyseliny,“ prozrazuje umělec. Návrh byl zpracovaný pomocí speciální techniky sítotisku, bělidla a kyseliny. Výsledkem je živá a texturovaná plocha laděná převážně do černé a tmavě žluté, která má evokovat vyzrálý koňak. To vše na pozadí fragmentů historických plakátů Hennessy v kombinaci s jeho symboly: vinnou révou, rodovým znakem a třemi hvězdičkami, které dle původní klasifikace odpovídaly koňaku VS.

Návrhem designu etikety a láhve limitované edice spolupráce Vhilse a Hennessy nekončí. U příležitosti jejího uvedení v různých zemích světa se portugalský výtvarník pod hlavičkou jednoho z nejstarších koňakových domů setkává se zástupci různých uměleckých oborů a hledá výjimečné talenty a osobnosti, které se snaží v rámci svých komunit rozvíjet kreativitu, a pomáhají jim se více zviditelnit v duchu motta: Make invisible visible. Jejich tváře budou navíc součástí díla, které Vhils vytvoří. „Přetváření neviditelného ve viditelné a globální dosah našich aktivit jsou přesně tím důvodem, proč je tento projekt tak blízký mému srdci,“ uzavírá Alexandre Farto aka Vhils.

Na českém trhu se Hennessy Very Special v limitované edici od Alexandre Farto aka Vhilse prodává od 899 Kč.