3 případy, kdy vás nechá na holičkách nefunkční technika
Technika je s naším pracovním životem již neoddělitelně spojena a téměř každý se již ocitl v situaci, kdy ho přístroje nemile „vyšplouchly“. Jaké jsou nejtypičtější situace, ve kterých nás moderní technologie nechávají na holičkách?
Nefunguje prezentační technika
Každý, do jehož pracovní náplně patří občas prezentovat, se už asi ocitl v situaci, kdy se na tuto příležitost pečlivě připravil, přichystal si podklady, natrénoval slovní projev, dorazil včas na místo… ale zradila ho prezentační technika. Nedokázal se připojit, nešlo správně přepnout zobrazení, nefungoval zvuk. V tomto okamžiku jeho šance na získání zákazníka, zaujetí potenciálního partnera, zapojení do prestižního projektu apod., padají k nule. Navíc pokud se většina lidí ocitne v takovéto situaci, znervózní, a k racionálnímu uvažovaní má poměrně daleko.
„Podobným situacím lze ale jednoduše předejít. V době technických pomůcek a „gadžetů“ všeho druhu lze najít jednoduché řešení. Příkladem je systém wePresent – chytrá, malá krabička, která umožní bezdrátově prezentovat z notebooku či mobilního zařízení bez ohledu na operační systém a rozlišení obrazovky. Prostě přijdete na místo, připojíte se a prezentujete,“ říká odborník na prezentační systémy Michal Černý.
Stanete se cílem kybeútoku
V loňském roce se s nějakým pokusem o narušení bezpečnosti dat nebo systémů setkalo 90 % firem, kyberútoků cílené na jednotlivce také nabyly na intenzitě. V případě firem šlo v 70 % případů o malware, ransomware nebo cílený hackerský útok, na jednotlivce většinou směřuje phishing, podvodné nebo vyděračské maily. Může se vám tak lehce stát, že přijdete o peníze, data, nebo o vás někdo získá citlivé údaje a bude vás vydírat. Výrazným zásahem do soukromí je zcizení vaší digitální identity, což pro vás znamená ztrátu účtu na sociálních sítí, přístupu do mailových systémů nebo jiných služeb. Nehledě na paseku, kterou nadělá ten, kdo vašim jménem se zlým úmyslem komunikuje.
„Jedinou cestou, jak se jedinci i firmy mohou účelně bránit kyberkriminalitě, je nejen investice do techniky, ale také používání zdravého rozumu, opatrnost a vzdělávání,“ říká Ondřej Ševeček, přední odborník na IT bezpečnost. „Běžným uživatelům musí být jasné co mohou a nemohou dělat, odborníci zajišťující bezpečnost firem zase potřebují vědět, před čím a jak se chránit, v ideálním případě znát i nejčastější způsoby napadení systémů, které využívají.“
Přijdete o „svůj“ nástroj
Ztráta nebo poškození počítače nebo chytrého telefonu nebo výpadek serveru ochromí nejen toho, kdo pracuje přímo na počítači, ale i lidi, kterým tyto přístroje slouží jen pro komunikaci nebo běžnou agendu. Přijdete o kontakty na známé, fotografie, data. A pokud telefon nebo počítač používáte pro podnikání, může být jejich ztráta fatální. Ruku na srdce – kdo si pravidelně vše zálohuje?
Podobně paralyzující účinek má i to, když se nedostanete do svého mailového účtu nebo ztratíte přístup do jakéhokoli jiného kanálu, který využíváte pro komunikaci. Velké firmy mají tyto systémy většinou zdvojené a dobře zabezpečené, pro malé firmy nebo soukromníky může být ale takovýto výpadek osudný.
„V dnešní době je jednoznačně výhodné zabezpečit svá data tak, že je lidé nebudou spravovat sami a mechanicky je zálohovat na nějaká paměťová média, ale přesunou je do cloudu. To platí nejen v případě jednotlivců, ale i firem. Pokud vyberou důvěryhodného partnera, je z hlediska bezpečnosti i finanční náročnosti výhodnější přemístit data do odborně zajištěného prostředí,“ říká Jozef Mečiar, odborník na cloudové technologie z Počítačové školy Gopas. „Navíc cloudové služby nám umožňují v případě problému okamžitě začít pracovat z jiného počítače, stáhnout kontakty do nového telefonu nebo komunikovat prostřednictvím webového klienta.“
Tip na závěr
„Proti nástrahám kybernetického světa se můžete pojistit. Pojištění internetových rizik lidem pomáhá v případech, kdy dojde například ke zneužití identity, údajů z platebních karet, internetového bankovnictví či když z e-shopu přijde zboží poškozené nebo nedorazí vůbec. Dále pojištění kryje i náklady na obnovu ztracených dat z poškozeného zařízení,“ říká Viktor Houška, ředitel produktu BNP Paribas Cardif Pojišťovny. Lidé tak mohou část rizika spojeného s používáním internetu přenést jednoduše na pojištění. Ve chvíli, kdy nastane problém, pojištění poskytne důležitou odbornou pomoc a finanční plnění.