"Obraz je výjimečný především svým námětem. Pinkas zobrazil reálný námět, sebevraždu přítele malíře Josefa Wehleho. Zároveň je výjimečný tím, jak sebevraždu zobrazil. Do trámoví umístil oběšence namalovaného zezadu a pod něj skupinu žen, které se dohadují o příčině sebevraždy, místo aby někdo vylezl na žebřík a odřízl provaz," řekla k dílu historička umění Kristýna Brožová. Dnes oběšenec na obraze není, protože Pinkas obraz přemaloval, aby ho mohl prodat, napsal to v dopise otcovi. K přemalbě a prodeji ho nejspíš přinutila nouze.
"Díky rentgenovým snímkům jsme zjistili, že tam oběšenec skutečně byl, část malby umělec vyškrabal, přemaloval. Dnes si původní podobu můžeme představit díky rekonstrukci podle kreseb ze skicáře, které se zachovaly.
Ředitel galerie považuje obraz za jedno ze špičkových děl nejen českého výtvarného umění. "Je to první radikální zobrazení sebevraždy na plátně," řekl. O obraze se dozvěděl díky reportáži v televizi a potom jej koupil od českého investičního fondu. Proč ho majitelé nedali do aukce, neví.
Obraz byl podle něj dlouho ve francouzských soukromých sbírkách a nedávno se objevil na malé aukci v Dijonu, kde ho koupili zástupci českého investičního fondu. Tehdy ještě neměli jistotu, že je to skutečný Pinkasův Oběšenec.
Obraz bude ve Wortnerově domě Alšovy jihočeské galerie v Českých Budějovicích vystaven do 5. dubna, poté podroben další expertize a drobnému restaurování. Na podzim se nejspíše ocitne v nově budované expozici v hlavním sídle galerie v zámecké konírně v Hluboké nad Vltavou. O temném příběhu realismu se zájemci dočtou více v brožuře Kateřiny Brožové, která je v galerii k mání.
Hippolyt Pinkas se narodil v roce 1827 v rodině pražského právníka Adolfa Pinkase. Úspěšně absolvoval čtyři roky studia práv, k závěrečným zkouškám se ale nepřihlásil. Od roku 1854 působil v Paříži, mimo jiné studoval společně s Édouardem Manetem. Poprvé se chystal představit veřejnosti na pařížském Salonu 1859, ale jeho obrazy byly odmítnuty, uspěl až o dva roky později - s Oběšencem.
Alšova jihočeská galerie patří ke třem největším institucím svého druhu v Česku. Ve svých sbírkách soustřeďuje především rozsáhlou a proslulou kolekci gotického umění. Zřizovatelem je Jihočeský kraj. Loni ji navštívilo 60.000 milovníků umění.
zdroj: ČTK