"Letošní průběh zimy je zatím příznivý, výtluky se tvoří ve velmi omezené míře. Nestřídají se teploty pod nulou s oblevami, tudíž nedochází k zamrzání vody, která se dostala porušenou obrusnou vrstvou do komunikace, což je první krok ke vzniku výtluku," uvedl ředitel. Stav komunikací je podle něj lepší i díky intenzivní modernizaci silnic.
Za říjen až prosinec 2013 správa a údržba silnic ušetřila při odhrnování sněhu a posypu ledovky na silnicích první až třetí třídy zhruba 47 procent plánovaných nákladů, tedy přes 57 milionů korun. Použita byla necelá polovina objemu soli i drti. V říjnu byly náklady na zimní údržbu dokonce nulové, zatímco v roce 2012 to bylo ve stejném měsíci 10,5 milionu. Letos v lednu cestáři na silnice vysypali 9727 tun posypových hmot, zatímco loni 27.828 tun a před pěti lety dokonce 41.628 tun.
Zaměstnanci se tak mohli věnovat jiným údržbovým pracím, seřezávali a dosypávali krajnice, hloubili příkopy a odstraňovali náletové dřeviny. Tam, kde to technologie umožňovala, opravila SÚS nad plán i některé další propustky a mostky. Za ušetřené peníze mohli cestáři opravit vozidla a mechanismy a udělat i některé nutné opravy budov. "Nakoupili jsme také materiály, na které nebyl v minulých letech dostatek peněz, to jest zásněžky a svodidla, předzásobili jsme se svislým dopravním značením," uzavřel ředitel.
SÚS Jihočeského kraje spravuje silnice druhé a třetí třídy, které jsou v majetku kraje, pro ŘSD provádí údržbu státních silnic první třídy a dálnice D3. Stará se tak o více než 6200 kilometrů komunikací.
zdroj: ČTK