Místo libereckého výstaviště bude muzeum tramvají

Zchátralé liberecké výstaviště se do dvou let promění v Centrum historie tramvajové dopravy. Spolu s nedalekým Severočeským muzeem a Oblastní galerií v bývalých městských lázních tak vytvoří výstavní komplex. Projekt za 75 milionů korun připravuje Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) ve spolupráci s nadšenci místního Boveraclubu.

Muzeum má podporu liberecké radnice, která ho zařadila mezi projekty Integrovaného programu rozvoje města, a tak může být přestavba výstaviště spolufinancována z evropských fondů. Podle opoziční Změny pro Liberec je ale muzeum zbytečné a předražené.

Projekt, na jehož přípravě už začal dopravní podnik pracovat, počítá s demolicí zchátralých pavilonů výstaviště. "Připravuje se projektová dokumentace a stavět by se mělo v letech 2013 a 2014," řekl ČTK ředitel dopravního podniku Luboš Wejnar. Původní zůstane jen vstup a restaurace Casino. Oba objekty se dočkají rekonstrukce, aby mohly dál sloužit.

V prvních studiích se počítalo i se zachováním pavilonu I, který ke vstupu přiléhá. Je ale v havarijním stavu, a tak bude zbourán a na jeho místě vyroste nová prosklená výstavní hala dlouhá 74 metrů a 25 metrů široká.

Masarykovou ulicí u níž výstaviště stojí, vede tramvajová trať z centra do Lidových sadů, výstaviště na ni bude napojeno. Díky tomu bude možné provozuschopné exponáty z haly vyslat i do městských ulic v rámci oblíbených historických jízd. Nadšenci z Boveraclubu už opravili dvě staré tramvaje - vůz 6MT z roku 1953 a červenobílou Boveru z roku 1929. "Na trať vyjíždějí o svátcích a zvláštních příležitostech, objednávají si je i firmy na různé akce, cestovní kanceláře, byly v nich už i svatby či oslavy narozenin," řekl Tomáš Krebs. Boveraclub už podle něj pro muzeum připravuje dvě desítky exponátů, ne všechny ale budou provozuschopné.

Podle opozice je ale prostor libereckého výstaviště jedním z posledních urbanistických prostorů v Liberci a lze ho využít efektivněji. "V prostoru by mohlo vzniknout kvalitní bydlení a zároveň veřejný prostor, využitelný pro všechny obyvatele Liberce," řekla ČTK opoziční liberecká zastupitelka Zuzana Kocumová.

Podle opozice by mohlo muzeum tramvají vzniknout ve vozovně dopravního podniku, jejíž prostory nejsou plně využity. "Je napojena na koleje a výhodou je i blízkost centra Babylon s jeho IQ parkem. Toto spojení technických zajímavostí by bylo pro návštěvníky určitě atraktivní," doplnil František Chalupný.

Pustit návštěvníky do areálu dopravního podniku, kde je přes den velmi rušno, ale podle Krebse není možné a mohlo by to být i nebezpečné. "V areálu je velký provoz, jednou za rok pořádáme den otevřených dveří a v takovém případě dohlíží na pohyb návštěvníků kolem 25 lidí," vysvětlil. Boveraclub navíc zabírá místo v garážích dopravního podniku, který je chce využít k renovaci svých tramvají a výstavbě nových. Muzeum podle Krebse zabere jen část výstaviště. Zbytek areálu by se měl proměnit v park s dětským hřištěm, chybět v něm nebude ani dětský vláček.

Historie libereckého výstaviště začala v roce 1851 první výstavou lehkého průmyslu. Pokračovala založením Svazu mezinárodních veletrhů, na kterém se v roce 1925 podílela vedle Liberce také Praha, Frankfurt nad Mohanem, Lipsko a další města. Samotný areál Libereckých výstavních trhů (LVT) vznikl v letech 1920 až 1930. Rozkládá se na ploše více než 6000 metrů čtverečních a stojí na místě původního údolí Jizerského potoka, které bylo na počátku 20. století zavezeno.

Liberecký kraj chtěl před pěti lety areál výstaviště využít k vybudování Centra vzdělanosti Libereckého kraje, a v roce 2007 ho proto od Liberce za 63 milionů korun koupil. Na pozemcích měl vyrůst rozsáhlý školský komplex za 1,25 miliardy korun. Když ale zvítězila v krajských volbách o rok později ČSSD, projekt zastavila a výstaviště vrátila městu. Areál je ale značně zchátralý a nutně potřebuje rekonstrukci, na kterou ale radnice nemá. Přestavba na muzejní areál, který bude sloužit i vzdělávání, tak radnici připadá jako dobré řešení. "Bez evropských dotací bychom si to ale dovolit nemohli," řekl ČTK náměstek primátorky Lukáš Martin ČSSD).

zdroj: ČTK